JAK MYŚLEĆ POZYTYWNIE.


jak-myslec-pozytywnie

Co słyszę najczęściej od kobiet, pesymistycznie nastawionych do życia? Danusia, nie wierzę w pozytywne myślenie. Nie wierzę, że może mi pomóc. Mam tyle trudnych spraw na głowie, ledwie wiążę koniec z końcem, nie wiem w co włożyć ręce. Jak w takiej sytuacji uśmiechać się do świata. Musze być poważna. W pracy wszyscy muszą mnie taką odbierać. Jestem na poważnym stanowisku. Mąż, rodzina, co by pomyśleli gdybym nagle byłą pozytywna. Czy na pewno taka postawa, negowania pozytywnego myślenia, sprzyja rozwiązywaniu życiowych problemów. Czy wiesz, że mamy już kierunek studiów Psychologię Pozytywną. To nowy nurt, który udowadnia naukowo, że pozytywne myślenie ułatwia życie, rozwiązywanie życiowych problemów  i ma ogromny wpływ na nasze zdrowie.

Ludzie bardzo często określają ludzi pozytywnych ,jako śmiejących się bez powodu do siebie i świata. Nawet jest takie sformułowanie ,,Śmiejesz się jak głupi do sera”. Większość z na odbiera ludzi zadowolonych z życia jak nieprawdziwych, sztucznych. Przecież powinniśmy być smutni, poważni. Nie wypada być szczęśliwym. Czy osoba pozytywnie nastawiona do życia, niweluje kłopoty i problemy? Udaje, że ich nie ma?. Czy one nie dotyczą ludzi pozytywnych. Oczywiście, że dotyczą. Jednak mają inny filtr postrzegania swoich kłopotów, czasem bardzo poważnych. Dla mnie to lekcje życiowe i wiem, że zaistniały w moim życiu po coś. To bardzo pomaga w trudnych sytuacjach. Przeżyłam to kilka lat temu, gdy mój syn bardzo ciężko zachorował. Gdyby nie pozytywne myślenie, wiara w to, że syn wyzdrowieje, nie wiem jak bym to przeżył. Do ilu drzwi musiałam zapukać i prosić o pomoc, sama wiem najlepiej. Nie miałabym tyle siły, energii, gdybym nie myślała pozytywnie, nie wierzyła, że wszystko dobrze się ułoży. Dążenie do szczęścia to droga, a ono samo jest kruche i chwilowe. Ale jest. Twórcą psychologii pozytywnej jest Martin Seligman,współczesny amerykański psycholog i naukowiec. W przeciwieństwie do większości psychologów, skupia się na pozytywnych aspektach życia. Kreatywności, dobrym samopoczuciu, radości, szczęściu. Psychologia pozytywna zajmuje się tymi aspektami naszego życia, które wpływają ,na nasze świetne samopoczucie. Stajemy się zadowoleni z życia, szczęśliwi. Co nimi jest. Nasze pasje, talenty, kreatywność, wdzięczność, rozwijanie mocnych stron, optymizm.

Czym jest pozytywne myślenie, co oznacza, jak je poznać. To myśli, które krążą wokół wszystkiego co dla nas jest korzystne, sprzyja rozwojowi. Opisuje to czego chcemy i cieszymy się, gdy o tym. To nas podkręca, inspiruje oraz motywuje do działania. Czym wyróżnia się osoba, która myśli pozytywnie?

– Ma przekonanie o pozytywnym zakończeniu wielu spraw, a jak nawet nie będzie tak do końca, nie rozdziera szat tylko mówi ,,wszystko jest po coś, szkoda moich nerwów” Pozytywne myślenie wzbogaca nasze życie, nie dołuje, daje satysfakcję, poczucie sensu. To kreatywna relacja ze sobą, bez stresu i strachu o niepowodzenie. Pamiętajmy, to na czym się skupiamy, w tym płynie energia i to wzmacniamy. Na pozytywne myślenie trzeba się zdecydować, podjąć decyzję i małymi krokami wdrażać to przekonanie w życie. To cała masa nawyków, wspierających to myślenie.

To zadanie sobie kluczowych pytań

  1. co sprawia mi radość
  2. do jakich pasji chcę wrócić3
  3. jakich nowych umiejętności chcę się nauczy
  4. w którym obszarze mojego życia chcę się doskonalić.

Optymista go nie używa słowa MUSZĘ. Automatycznie zamienia je na słowo CHCĘ.  Czujesz jak zupełnie inna emocja towarzyszy tym przeciwstawnym słowom? Optymista widzi zawsze szklankę do połowy pełną.

Te predyspozycje są wrodzone. Czasem dorosłość na dobre je wymazuje z naszej podświadomości, podobnie destrukcyjnie działa  nasze otoczenie, styl życia, zawód np. Prawnikowi, lekarzowi nie wypada być optymistą Tylko czy to o zawód chodzi czy o szczęście człowieka.

Tylko czy tu o pozę chodzi w wykonywanym zawodzie czy o spełnione życie? Optymiści zarażają optymizmem, mają wielu przyjaciół odstraszają toksycznych ludzi ciągle narzekających, gburowatych. Widzących na każdym kroku same problemy.

Zwróć proszę uwagę, wokół jakich ludzi się obracasz Mówią, że jesteśmy wypadkową pięciu osób z którymi przebywamy najczęściej.

JAK ZACZĄĆ MYŚLEĆ POZYTYWNIE?

Poznaj moje pięć kroków.

  • Nie przejmuję się rzeczami, na które nie ma wpływu. Odpuszczam, nie tracę nerwów, cennej energii, nie boksuję się z życiem. Nie walczę z wiatrakami, Patrzę na każdą sytuację z innej strony pozytywnej. Nagły deszcz na spacerze w lesie, fantastycznie, drzewa potrzebują widy, Moja mokra głowa, nie ma żadnego znaczenia. Każde wyzwanie dla pesymisty to koniec świata, zakończy się z góry powodzeniem. Optymista szuka rozwiązań. Często jedna mała zmiana, mały krok zmieni zupełnie sytuację i zmieni bieg wypadków. Tak bardzo często się dzieje. Optymista w to wierzy i działa z otwartą głową. Jest w rozwiązaniu. Einstein ,,Jesteś głupcem, gdy cały czas robisz to samo i oczekujesz innych rezultatów. Na pewno był Maria Curie Skłodowska była optymistką z poczuciem humoru
  • Dbam o relacje z ludźmi, których szanuję. Czujemy się bezpiecznie, mamy wsparcie, bezpieczeństwo. Człowiek potrzebuje drugiego człowieka, zwłaszcza dzisiaj. Mamy, gdzie się pożalić, czasem wypłakać. Tak po babsku. Przyjazne ramię na wyciągnięcie ręki to wielki skarb.
  • Poznaję siebie coraz lepiej, wzmacniam swoje mocne strony. Znam swoje słabe strony, pracuję nad nimi. Wiem w czym jestem dobra, dziele się tym z innymi. Rozwijamy nasz potencjał. Spełniamy swoją misję, czujemy, że żyjemy spełnionym życiem. Lubimy niespodzianki. Nie lubimy perfekcjonizmu. Jesteśmy unikalne, nie idealne.
  • Moje emocje mam pod kontrolą. Pamiętam, że gdy emocje rosną, inteligencja maleje. Robię kolejne kroki w celu pokochania siebie. Akceptuję siebie. Wiem na co mnie stać, jako osoba dorosła, biorę za to swoje życie i spokój odpowiedzialność.
  • Zdrowie w moich rękach. Jestem wdzięczna mojemu organizmowi za tak wiele, co dla mnie robi. Dlatego troszczę się o nie. Wiem, że jestem tym co jem i tym jak o sobie myślę. Dzisiaj skupiliśmy się na myślach, Czuję spokój, spełnienie oraz wdzięczność za moje ,,tu i teraz” –  to stały element życia optymisty.                                                                                                                                               Optymistka kocha samą siebie, przez co wzmacnia poczucie swojej wartości. Po prostu, jest zadowolona z życia.                                                                              Ocenia życiowe zdarzenia jako szklankę do połowy pełną. 

Danuta Hasiak